Monday, November 5, 2007

Wanita Ingin Melamar Suami Orang

Melamar Suami Orang
Soalan:

Saya telah bertemu seorang lelaki yang pada saya amat sesuai dengan saya tetapi dia sudah berumahtangga. Bagaimana hendak saya hadapi dia dan bolehkah saya menyatakan hasrat saya?

Wati, Kuantan
Jawapan:
Jodoh, rezeki dan maut merupakan perkara yang telah ditentukan Allah. Jika anda telah merasa sesuai dengan lelaki yang anda temuai itu, maka tidak salah seandainya anda menyatakan hasrat anda itu, kerana seorang lelaki boleh berkahwin hingga empat orang. Tapi gunakanlah cara yang terbaik untuk menyatakan hasrat anda itu agar tidak dituduh sebagai seorang wanita yang tidak mempunyai harga diri dan sebagainya. Yang paling penting gunakanlah kaedah Islam seperti dengan mengutus orang tengah ataupun dengan surat.

Jika anda ingin berkah dan ingin mendapat keputusan yang terbaik, bukan atas dorongan keinginan hawa nafsu semata, lakukanlah solat istikharah, agar Allah memberikan yang terbaik untuk anda. Insya Allah.

http://www.darulnuman.com/soal/urut15.html#150

No comments: