Saturday, January 5, 2008

Balasan Pelaku Dosa

SOALAN:
Lima tahun lepas saya pencen dan mempunyai wang tunai lebih daripada RM200,000. Malangnya saya ditipu oleh anak saudara sendiri. Separuh daripada jumlah wang tersebut saya serahkan kepadanya, tetapi rumah, sampai sekarang tidak siap juga.

Saya menginsafi siapa saya yang sebenarnya. Banyak menyalah guna kuasa. Memberi tender kepada teman-teman rapat dan saudara-mara dengan imbuhan biasa. Saya menjadi insaf apabila masalah terus-menerus melanda, menyebabkan saya begitu banyak hutang, yang tidak mungkin dapat saya langsaikan. Hidup saya seumpama tidak terurus.

Kadang-kadang saya bercakap sendiri atau mengeluh dan sakit kepala yang bersangatan ketika bersendirian. Apa yang berlaku adalah di luar kesedaran diri. Perubahan ini saya sedari apabila isteri saya menegur apa yang berlaku.

– Sani, Setapak.

seterusnya

No comments: