Friday, February 15, 2008

Isteri Tanggung Dosa Suami Tak Solat?

Saya seorang yang menjaga perihal tentang sembahyang manakala suami saya agak liat dan jarang sembahyang cukup lima waktu.

Pada hari cuti, suami saya lebih rela tidur dari bangun sembahyang subuh.

Apakah saya berdosa kalau saya tidak mengejutkan suami saya supaya bangun bersembahyang.

Kadang-kadang saya ada juga kejutkan suami tetapi dia tetap tidak mahu bangun. Adakah saya dikira berdosa kerana bersubahat?

Jawapan:
Ramai di kalangan kita membincangkan isteri derhaka pada suaminya, tetapi jarang orang membincangkan derhaka suami kepada isterinya. Kenapa keadaan ini berlaku? Bukankah nampak macam tidak adil di pihak isteri?

Mungkin juga isteri menjadi derhaka kerana suaminya yang tidak pandai mendidik isteri yang menjadi amanah yang diterimanya melalui akad yang sah. Sebuah keluarga yang bahagia terbentuk dengan kesefahaman, toleransi, bantu membantu dan berkasih sayang di antara satu sama lain.

Bahagialah sebuah rumahtangga yang diketuai oleh suami atau si ayah yang memahami tanggungjawabnya sebagai khalifah dalam rumah. Tetapi apabila suami gagal memahami tugasnya selaku ketua rumahtangga akan berlaku ketidakstabilan pengurusan dalam rumahtangga.

seterusnya

No comments: