Sunday, July 6, 2008

Cerai Melalui Surat

SOALAN: Saya telah lama berkahwin tetapi ditinggalkan lebih daripada enam bulan tanpa suami memberi sebarang nafkah. Malangnya perkahwinan saya itu tidak didaftarkan secara rasmi. Jadi saya tergantung sekarang, kerana tidak dapat menuntut cerai secara taklik. Dan baru-baru ini suami menceraikan saya melalui surat yang dikirimkannya kepada saya. Adakah boleh diterima perceraian seumpama itu?

- Asiah, Jitra, Kedah

JAWAPAN: Sekiranya surat tersebut dapat dipastikan daripada pihak suami anda, maka sah dan jatuhlah talak yang dilafazkan seperti dalam suratnya. Dan anda dinasihatkan ke pejabat kadi untuk membuat laporan dan mendapatkan pengesahan serta surat cerai untuk memudahkan anda melakukan urusan selanjutnya sama ada ingin berkahwin lagi selepas selesai edah. Anda juga dinasihatkan supaya apabila ingin berkahwin lagi janganlah mengikut saluran 'gelap' seperti yang telah anda alami kerana akibatnya anda menderita dan tergantung beberapa lama. Ini untuk menjamin kemudahan anda dan masa depan anak-anak nanti. Wallahualam.

sumber

No comments: