Tuesday, September 22, 2009

Benarkah Hadis Fadhilat Terawih

Soalan: SAYA ada menerima edaran risalah hadis fadilat harian solat tarawih riwayat Saidina Ali selepas bersolat tarawih di masjid kariah saya. Adakah ia hadis yang benar?

Jawapan:

Berdasarkan kajian yang dijalankan, hadis ini tidak terdapat di dalam al-Kutub al-Sittah (Buku yang Enam) yang merupakan buku-buku rujukan hadis paling utama.

Ia terdiri daripada al-Sahihan (Buku Sahih yang Dua) iaitu Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim pada kelas yang pertama. Manakala baki empat buku lagi dipanggil al-Sunan al-Arba’ah (Buku Sunnah yang Empat) yang terdiri daripada Sunan Abu Daud, Sunan al-Tirmidzi, Sunan al-Nasa’i (yang diberi nama al-Mujtaba) dan Sunan Ibnu Majah.

Malah tidak juga terdapat dalam Muwatta’ Imam Malik, Sunan al-Darimi, Musnad Imam Ahmad bin Hanbal atau Mustadrak al-Hakim.

Malah satu cakera padat umpama perpustakaan bergerak tentang hadis seperti Maktabah Shamilah dan Sunnah Alfiyyah pun gagal menjejak hadis ini, hatta dalam buku-buku yang menyenaraikan hadis-hadis palsu.

Oleh yang demikian, mahu tidak mahu, ia terpaksa digolongkan dalam hadis yang tidak berasas (la asla la hu).

Apabila sesuatu hadis itu dilabelkan demikian maka ia adalah hadis yang palsu, baru diada-adakan dan haram hukumnya berpegang kepada.

Mempercayai apalagi menyebarkannya berdasarkan satu hadis mutawatir yang paling masyhur dalam bidang hadis: “Sesiapa yang berdusta atas namaku, maka dia telah menempah tempatnya di neraka.” (Sumber: Sahih al-Bukhari (1/52) dan Sahih Muslim (1/7), Sunan Abu Daud (3/357), Sunan al-Tirmidzi (5/35), Sunan al-Nasa’i (3/457), Sunan Ibnu Majah (1/13), dan Sunan al-Darimi (1/87).

Malahan ia tersenarai sebagai satu daripada 70 dosa besar dalam Islam - berdusta kepada Allah dan Rasul-Nya.

Antara ciri-ciri hadis palsu ialah:

1. Tidak terdapat hukum sedemikian di dalam fikah Islam yang diketahui

2. Hadis itu bertentangan dengan al-Quran atau kaedah-kaedah agama yang diketahui

3. Hadis itu bertentangan dengan hadis lain yang lebih tinggi status sahih dan penerimaannya dalam ilmu Islam

4. Hadis itu bertentangan dengan ijmak ulama

5. Hadis itu tidak terdapat dalam buku-buku kompilasi hadis yang muktabar - contoh yang jelas ialah seperti hadis yang ditanya oleh soalan ini.

6. Terdapat lafaz dan makna yang janggal jika dibandingkan dengan kefasihan dan keindahan untaian kata hadis-hadis sebenar daripada Rasulullah s.a.w.

7. Terdapat perkara-perkara yang melampau sifatnya di dalam hadis

8. Perawi mengaku dia mengada-adakan hadis palsu untuk tujuan tertentu seperti untuk mendapatkan sokongan orang-orang atasan dan seumpamanya.

Menurut Imam al-Nawawi hukumnya haram meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu’) bagi orang yang mengetahui bahawa hadis itu maudhu’ atau dia hanya mengesyaki hadis itu maudhu’.

Tiada perbezaan status hukum haram itu di antara hadis yang berkaitan dengan hukum-hukum atau selainnya seperti hadis-hadis targhib untuk memotivasikan orang ramai beribadat atau tarhib untuk menakut-nakutkan mereka terhadap maksiat atau dosa sekalipun atas tujuan nasihat.

Di dalam asas fikah Islam, niat tidak menghalalkan cara. Maka kita perlu berhati-hati dalam merealisasikan praktik ajaran Islam agar niat yang murni itu tidak menjerumuskan kita kepada perbuatan yang mengakibatkan dosa pula.

Oleh sebab itulah, al-Quran sering menyebut perkataan iman dahulu kemudian digandingkan dengan kalimah amal bagi mengisyaratkan bahawa sebagai penganut Islam, kita mesti berilmu dahulu sebelum beramal bagi mengelakkan perkara seumpama ini berlaku.

sumber

No comments: