Tuesday, July 26, 2011

Erti keberkatan zakat

SERING zakat dikaitkan dengan berkat. Misalnya, ada ungkapan bahawa orang yang berzakat pasti mendapat berkat. Persoalannya, bagaimanakah keberkatan itu dinilai, adakah apabila berzakat RM300 setahun, maka kita dapat kembali RM600? Atau ada petunjuk tertentu dalam menilai keberkatan yang kita perolehi. Harap mendapat penjelasan daripada pihak ustaz.

Jawapan:

Berkat adalah suatu kurniaan istimewa daripada Allah SWT. Hanya orang yang memperolehi keberkatan itu sahaja yang merasai nikmatnya.

Maka, manusia memang diminta agar mencari keberkatan. Tanpa keberkatan, maka manusia tidak akan merasa lega dan puas biar pun harta melimpah.

Allah SWT menyatakan:Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. (al-Baqarah: 155-157)

Betapa bertuahnya orang Islam, kerana Allah SWT telah memberikan suatu cara bagi mendapat berkat pada harta. Bahkan, ia membuka jalan keberkatan pada hidup dan keluarga. Itulah namanya sedekah, infak dan zakat.

Berkat pada zakat amat besar kesannya. Ia menatijahkan kesejahteraan yang berpanjangan walau di mana sahaja kita berada.

Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya harta itu manis lagi menawan. Sesiapa yang mengambilnya dengan cara yang benar, diberkati padanya (Sebahagian hadis riwayat Ahmad)."

Berkat pada zakat ibarat baja pada pokok. Fungsi baja menyuburkan pokok, agar pokok yang ditanam hidup subur, tegak menjulang ke langit dan akarnya kuat mencengkam bumi.

Dahannya kukuh dan rantingnya tidak rapuh. Daunnya subur hijau merimbun dan meneduhkan. Paling akhir, pokok itu akan berbunga dan berbuah lebat, masak meranum dan mengenyangkan ramai orang.

Maka, demikianlah fungsi zakat pada harta manusia. Zakat memberikan kesuburan kepada harta. Kesuburan dalam bentuk yang tidak nampak lahiriahnya, namun ditandai dengan pelbagai perkara.

Harta kita tidak cepat rosak, tahan bertahun lamanya diguna. Ia juga memberikan manfaat kepada ramai orang. Harta-harta kita juga terselamat daripada nafsu rakus manusia, tidak dicuri dan disamun.

Bahkan harta itu juga dapat membawa kita kepada jalan mendekati Allah SWT bukan sebaliknya.

Rasulullah SAW pernah memperihalkan harta dan keberkatannya. Kata nabi: "Kawallah keselamatan harta benda kamu dengan benteng-benteng zakat (riwayat Abu Daud)."

Maka, kita wajib memastikan amanah harta ditunaikan secara sepatutnya seperti melakukan infak, zakat dan sedekah. Sebagaimana diingatkan Allah: Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. (ali-Imran: 92)

Ada pun kesan-kesan keberkatan memang boleh 'dilihat' oleh kita, dengan syarat hendaklah kita memerhatikannya dengan pandangan 'mata hati'. Sebagai contoh, kita dikurniakan anak-anak yang soleh, sihat fizikal dan mental juga cemerlang dalam pendidikan, mendapat isteri yang solehah dan taat kepada suami serta rajin berbudi, atau dikurniakan suami yang mithali lagi suka berbakti, keluarga kita pula sentiasa ceria dan harmoni.

Mendapat harta yang cukup serta segala keperluan dapat dipenuhi, tidak pula ditimpa musibah yang mencengkam diri, tiada juga berlaku pergeseran dengan jiran di kanan dan kiri, bahkan harta pun selamat tidak dicuri dan pelbagai indikator lagi.

Hakikatnya, memang kita umat Islam dididik agar melaksanakan kewajipan agama tanpa mengharapkan balasan; namun sebagai orang awam apa salahnya jika kita meletakkan keberkatan yang dijanjikan Allah SWT ini sebagai motivasi dalam amalan.

Tidak menjadi satu kecacatan di sisi Allah SWT, kerana menjadi hak Allah jugalah untuk memberikan imbalan yang setimpal atas setiap amal perbuatan insan.

Firman Allah SWT: Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah (syurga). (al-Lail: 5-7). Wallahu a'lam.

Sumber

Bayar fidyah di pejabat zakat

Bayar fidyah di pejabat zakat

Saya telah ketinggalan membayar puasa wajib tiga tahun yang lepas selama 10 hari. Saya tidak mampu untuk membayar dalam bentuk berpuasa jadi saya ingin membayar fidyah.Apa yang saya ingin tanyakan pada ustaz adalah berapakah nilai yang saya perlu bayar sekiranya saya ingin membayar dalam bentuk tunai dan kepada siapakah yang layak untuk saya berikan fidyah ini?

Jawapan:

Maksud Fidyah adalah satu cupak makanan asasi tempatan yang disedekahkan kepada fakir miskin mewakili satu hari yang tertinggal puasa Ramadan padanya.

Makanan asasi masyarakat Malaysia adalah beras, maka wajib menyedekahkan secupak beras kepada fakir miskin bagi mewakili sehari puasa. Ukuran secupak beras secara lebih kurang sebanyak 670 gram.

Contohnya si polan telah meninggalkan puasanya sebanyak lima hari, maka dia wajib membayar fidyahnya sebanyak lima cupak beras kepada fakir miskin.

Firman Allah SWT yang bermaksud: (Puasa yang diwajibkan itu adalah beberapa hari tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang Yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari Yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (Walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui. (al-Baqarah: 184)

Fidyah adalah bayaran denda yang dikenakan terhadap individu Islam yang tidak dapat menggantikan puasanya di bulan Ramadan pada suatu tahun sehingga tiba Ramadan tahun berikutnya.

Bayaran fidyah ini boleh diserahkan kepada orang fakir miskin atau di mana-mana Jabatan Agama Islam Negeri yang menyediakan khidmat bayaran denda fidyah. Hukum membayar fidyah adalah wajib.

Penangguhan membayar zakat akan menyebabkan fidyahnya berganda mengikut tahun. Bagi mereka yang meninggalkan puasa dengan uzur syarie, selepas itu tidak mampu menggantikan puasa tersebut maka hendaklah membayar fidyah pada tahun yang sama dengan bagi setiap hari satu cupak.

Sekiranya seseorang itu telah mengetahui bahawa dia tidak akan dapat berpuasa atas alasan-alasan syarie maka hendaklah bersegera dalam melangsaikan fidyah tanpa bertangguh.

Apabila ditangguhkan pembayaran fidyah sehingga menjelma bulan Ramadan pada tahun berikutnya maka fidyah menjadi ganda mengikut tahun.

Contohnya Abu tertinggal puasa pada tahun 2005 sebanyak 10 hari kemudian dia didapati menghidap penyakit yang sukar diubati, dan dia juga disahkan tidak boleh berpuasa maka dia hendaklah membayar fidyah pada tahun 2005 tetapi dia tidak berbuat demikian.

Namun pada tahun 2011 dia sedar bahawa fidyah bagi puasa yang ditinggalkan pada tahun 2005 perlu dibayar. Apa yang harus dilakukan oleh Abu ialah pertamanya mengira hari yang tertinggal puasa, iaitu 10 hari x dengan gandaan 5, iaitu lewat 5 tahun, maka jawapannya adalah 50 hari, setiap hari satu cupak x dengan 50 hari> 50 cupak.

Kadar satu cupak adalah nilai zakat fitrah yang dibahagikan kepada 4. Katakan zakat fitrah bagi negeri Selangor tahun 2010 adalah RM7/4>1.75. Maksudnya 50 x RM1.75> RM87.50. Begitulah seterusnya dalam pengiraan bayaran fidyah.

Namun ada yang berpendapat bahawa fidyah tidak wajib bagi mereka yang mampu berpuasa, kerana fidyah hanya dikenakan ke atas mereka yang sudah tentu tidak dapat berpuasa. Bagi mereka yang mampu berpuasa hendaklah mengqadanya bukan dengan membayar fidyah.

Namun pandangan membayar fidyah bersama qada puasa juga disetujui oleh ulama Mazhab al-Syafieyyah.

Fidyah dikenakan kepada orang yang tidak mampu berpuasa dan memang tidak boleh berpuasa lagi. Maka dengan itu Islam memberikan keringanan (rukshah) kepada mereka yang tidak boleh berpuasa dengan cara membayar fidyah iaitu memberikan secupak beras kepada orang fakir miskin.

Begitu juga kepada orang yang meninggalkan puasa dan tidak menggantikan puasanya sehingga menjelang puasa Ramadan kembali (setahun), maka dengan itu mereka dikehendaki berpuasa dan juga wajib memberikan secupak beras kepada fakir miskin.

Begitu juga pada tahun seterusnya. Fidyah akan naik setiap tahun selagi mana orang tersebut tidak menggantikan puasanya.

Fidyah tidak boleh digantikan dengan zakat, kerana zakat dan fidyah adalah dua perkara yang berbeza.

Jika anda terlalu sibuk dan tidak ada masa untuk membayar fidyah, maka anda boleh mewakilkan kepada orang yang dipercayai untuk membayar fidyah anda kepada fakir miskin. Boleh juga membayar fidyah di kaunter-kaunter zakat negeri masing-masing.

Sumber

Tuesday, January 19, 2010

Elak bekerja di tempat syubhat

Soalan:
SAYA telah lebih 10 tahun bekerja di medan selera (makanan halal) di syarikat yang menjalankan perniagaan hotel, resort, tenaga dan pembinaan.

Baru-baru ini pihak syarikat telah menutup operasi medan selera tersebut. Ia diganti dengan medan selera yang menjual makanan tidak halal.

Saya ditugaskan di bahagian pejabat dan tidak terlibat dalam penyediaan makanan hanya membuat pengiraan wang untuk operasi serta memasukkan wang hasil jualan harian ke bank. Apakah hukum saya bekerja di sana ?

Jawapan:
Ilmu wajib dituntut bagi melandasi kehidupan seseorang agar terarah kepada yang halal dan menjauhi yang haram.

Kegagalan membezakan yang halal dan haram adalah bermaksud gagal memahami agama Allah yang mendisiplinkan kehidupan manusia bagi menjamin kegembiraan hidup dunia dan akhirat.
Walau bagaimanapun sumber gaji saudara adalah dari sumber yang haram, iaitu dari hasil penjualan perkara haram. Kerana aktiviti haram sangat jelas. Maka saudara wajib mencari kerja yang menjanjikan rezeki yang halal.

Daripada Abu Abdullah an-Nu'man bin Basyir r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram (itu pun) jelas dan di antara kedua-duanya (terdapat) perkara-perkara yang syubhat, ramai di kalangan manusia tidak mengetahuinya. Sesiapa yang menjaga dirinya daripada perkara syubhat, (maka) dia telah membersihkan agama dan kehormatannya. Dan sesiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhat, dia akan jatuh kepada perkara yang haram. Seperti pengembala yang mengembala di sekitar kawasan larangan, dibimbangi gembalaannya akan meragut makanan di dalamnya. Ketahuilah sesungguhnya bagi setiap raja itu ada kawasan larangan dan kawasan larangan Allah ialah perkara-perkara yang diharamkannya. Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging, apabila ia baik , maka baiklah seluruh jasadnya. Apabila ia rosak, rosaklah seluruh jasadnya , ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah hati.

(riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam kitab 'iman' pada bab siapa yang membersihkan agamanya, juga dalam kitab jual beli.

Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab jual beli dalam bab mengambil yang halal dan meninggalkan syubhat.

Imam al-Bukhari yang terkenal dengan kefakihan dalam persoalan hadis serta istinbat (mengeluarkan hukum) sangat menyedari bahawa hadis ini bukan sahaja gunanya untuk para peniaga. Malahan isyarat halus bahawa menjaga diri dari perkara yang syubhat juga bermaksud menjaga iman.

Ini kerana makanan mempunyai kuasa yang luar biasa dalam menentukan tingkah laku seseorang.

Saya tidak tahu barangan apa yang dijual, mungkin juga arak, mungkin juga daging binatang yang haram dimakan oleh orang Islam dan sebagainya yang mengikut fikah hukumnya haram.
Ini keadaan hukum asal, orang Islam adalah ditegah sama sekali dari terlibat dalam aktiviti-aktiviti haram, termasuklah bekerja ditempat-tempat yang melibatkan penjualan perkara-perkara yang haram.

Hukum asal haram, tetapi adakalanya hukum itu berubah dengan berubahnya keadaan. Seseorang itu boleh terus bekerja di tempat sebegini sementara mendapat kerja lain.

Keadaan ini diharuskan kerana khuatir sekiranya berlaku mudarat yang lebih besar, contohnya kematian, terdedah kepada dosa yang lebih besar, mungkin juga mengheret seseorang itu kepada kekufuran terhadap Allah SWT. Dalam masa yang sama tiada pendapatan yang lain.

Namun keharusan ini hanyalah untuk menyelamatkan nyawa dan maruah untuk sementara sahaja dengan syarat berazam untuk berhenti sekiranya mendapat kerja lain. Dalam masa yang sama hati kita membenci perbuatan berkerja di tempat yang ada aktiviti haram.

Walaupun gaji yang ditawarkan mewah ia tidak sama dengan gaji yang sedikit tapi berkat. Sekiranya saudara berazam dengan penuh keimanan dan kesedaran dari hati yang ikhlas kerana Allah pasti Allah SWT akan membuka jalan dan memberi keampunan.

Sekiranya saudara tiada usaha untuk mencari rezeki yang halal dan selesa dengan pendapatan yang haram maka mudaratnya akan berpanjangan.

Sumber